tisdag 7 oktober 2014

Bokomslag




Vi exponeras för bilder hela dagen på jobbet, via nyheter, TV och reklam. Kom ihåg att det är svårt att vinna din läsares uppmärksamhet. Det är viktigt att sätta en fokuspunkt som kommer att fånga läsarens uppmärksamhet. Om du lyckas skapa denna attraktionskraft kommer den att uppmuntra betraktaren att titta närmare och att vilja plocka upp din bok istället för någon av de andra böckerna. Skala och proportioner kommer att hjälpa dig att ge uttryck till ditt verk. Detta gör du enkelt genom att sätta olika skalor i proportionerlig relation till varandra.
Hur du distribuerar den visuella tyngden hos ett verk är viktigt för att skapa balans. Symetrisk balans är enkelt att skapa och innebär att den ena sidans bild speglar den andra sidans. Asymmetrisk balans uppnås genom att olika objekt har samma visuella tyngd eller attraktionskraft.
 
Genom att inkludera linjer i din omslagsdesign kommer du att skapa rörelse i och framförallt guida din läsare genom ditt omslag. Våra ögon tenderar att följa linjer så använd detta till din fördel!
Använd linjeriktning för att skapa känslor; horisontella linjer förknippas med svar och fred, vertikala linjer förknippas med makt och styrka, medan diagonala linjer förknippas med rörelse. Så beroende på vad din bok handlar om kan linjer och linjers placering användas i omslagsdesignen för att stryka under den känsla som din bok har.

Negativt utrymme är viktigt. Ge rum för ”negativt utrymme” i ditt bokomslag som ger din läsare möjlighet att vila sina ögon. Det är få saker som är så distraherande som ett omslag fullt av klotter!

Färg är ett svårt ämne. En färg kan antingen hjälpa eller stjälpa ditt bokomslag. Färg ger visuell dragningskraft till ditt bokomslag och det är ett redskap för att signalera handlingskraft och stämning och kan även ge psykologiska reaktioner.
RÖD används för att stimulera kroppen och sinnet och för att öka cirkulationen. Men färgen får även människor att reagera snabbare och mer kraftfullt. Rött är också en utmärkt färg för att uttrycka aggression
ORANGE har använts för att läka och för att ge energi. Orange anses vara en energisk färg. Orange uttrycker förväntan, entusiasm och värme.
BLÅ har ansetts kunna lindra sjukdom och smärta. Blå beskrivs som en favoritfärg av många människor och är den färg som män föredrar mest. Blå representerar lugn och stillhet och beskrivs ofta som fridfull, säker och vanlig.
GRÖN natur och den naturliga världen. Den representerar lugn, tur, hälsa och avundsjuka. Forskare har funnit att grön förbättrar läsförmågan, förmågan att läsa snabbt och att förstå.
GUL frustration och ilska. Även om den anses vara en uppiggande färg tenderar människor att lättare tappa humöret i ett gult rum och barn tenderar att gråta mer i gula rum.
SVART används ofta som en symbol för illvilja och ondska, men svart indikerar även makt. Svart brukar representera mörka personligheter och associeras ofta med häxkraft, men också med olycka, sexualitet, formaliteter och förfining.
VITT representerar renhet eller oskuld. Vitt kan också skapa en känsla av rymd men beskrivs ofta som kall och steril.
 4 tips att tänka på
1) Undvik stavfel. Räkna inte med att förlaget har korrekturläst texten ordentligt. Förmodligen har den valsat runt många vändor innan man bestämt sig för en slutversion. Dessutom har du förmodligen klippt och klistrat en del själv under arbetets gång. Fick du med alla bokstäver? Att sälja en bok med stavfel på omslaget är lika lätt som att sälja rutten mat.
2) Slarva inte. Har du slarvat syns det direkt. Det får absolut inte se hemgjort eller amatörmässigt ut. Andas omslaget clipart kommer ingen att köpa boken. Även om det är lågbudget så får det absolut inte synas på omslaget.
3) Skippa snusket. Det som är för apart eller snuskigt går helt enkelt inte hem. För vågat, för snuskigt, för mycket, för grovt – det är inget man vill bli sedd läsandes på tunnelbanan. Det går bort när folk ska välja, och det är dessutom väldigt svårt att rekommendera en bok med den typen av omslag till en kund.
4) Inga författare på omslaget. Författaren får inte vara på framsidan. Ingen regel utan undantag, men generellt sett känns det amerikanskt och övertydligt. Det upplevs ofta som fult och billigt eftersom det känns som att författaren är ute efter att marknadsföra sig själv framför boken, vilket folk inte är förtjusta i. Det finns dessutom många exempel på där det har blivit riktigt fult, med misslyckade friläggningar av författarporträtten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar