Landskap
är sällan ett utsnitt ur den verkliga naturen, snarare en spegling av sin tids
drömmar och idéer. Under det tidiga 1600-talet började landskapet i måleriet
befrias från sin tidigare roll som ”bara” en bakgrunds till att bli mer
självständigt motiv. I slutet på 1700-talet under inflytande av romantikens
tankegångar skildrar landskapet ofta som besjälat.
Under lektionen tittade vi på Historieätarna för att lära oss lite mer om hur livet under romantiken var. Klickar ni på bilden här under kommer ni till SVT där ni kan se avsnittet på nytt.
Konstnären
Markus Larson målade landskapsskildringen småländskt vattenfall i en ateljé i
Paris. Han använde sig av alla medel som fanns tillgängliga såsom fotografier,
skisser och de nya starka kadmium- och kromfärgerna, för att uppnå de effekter
han sökte i sitt måleri. Larsson spenderade en tid i Düsseldorf där kom han att
influeras av romantikens idéer om landskapsmåleri som ett uttryck för
storslagna och dramatiska känslor. Han blandade realistiska detaljer med
arrangerade helhet. Hans vattenfall i Småland visar på vildmarkens naturkrafter
som både något storslaget och hotfullt på samma gång.
Slutet
av 1800-talet blir friluftsmåleriets genombrott. Friluftsmåleriet strävar efter
att återge ljuset så naturtroget som möjligt. Deras paroll tycks ha varit ”Håll
ögonen öppna och observera hur landskapet framför dig ständigt förändras”.
Detta är i strak kontrast till romantikens konstnärer som komponerade sina
landskap inomhus i ateljén i syfte att
förmedla en känsla eller stämning. Carl Larsson var en av många nordiska
konstnärer som kom att anamma realismen och dess krav på att redovisa sina
intryck på plats. Friluftsmåleriet startar i Frankrike och denna målning
beskriver Larsson det problem frilufts målarna stötte på när de återvände till
sitt hemland. I målningen skildras en påpälsad konstnär i en vintrig bakgård på
söder i Stockholm. Med frusna fingrar försöker han avbilda den verklighet som
finns omkring honom. Nyfikna åskådare har stannat till och tittar på. Det
förstärker intrycket av en ögonblicksbild.
Som
jag nämnde tidigare startade friluftsmåleriet i Frankrike. Det kom att
utvecklas till det som kallas impressionism. En av frontfigurerna bland
impressionisterna var Claude Monet. För impressionisterna blev ljuset och
rörelse viktigt. När de satt ute kunde de studera hur landskapet och färgerna
ändrades med ljuset.
August
Strindberg ägnade sig åt måleriet under några relativt korta perioder i sitt
liv. Han hade ingen formell konstnärsutbildning. Målningarna tillkom oftast då
Strindberg av olika anledningar drabbats av skrivkramp. Hans landskap är aldrig
realistiska. Strindberg använde sig av slumpen som arbetsmetod och palettkniven
som arbetsredskap.
Ett
surrealistiskt måleri inbegrep att konstnären tagit sig förbi logiken, som betraktas som ett konstens
hinder, för att låta undermedvetna "vrickade" kombinationer
av ting löpa samman. När förnuftet skjuts åt sidan släpper exempelvis de
spärrar som fått ett ägg att vara mindre än solen eller ett
bord att ha en normal slät yta. Istället kan en meningsfull koppling mellan
till exempel en grön varmkorv och en gigantisk kam äga rum i avsaknaden av logik. En vaken betraktare åser ofta
genom sitt filter av förnuft ett surrealistiskt konstverk som en vrickad,
ologisk och absurd framställning av verkligheten. En surrealistisk målning är
som ett drömlandskap. Vad ser ni i bilden? Är det en dröm eller en mardröm? vad
drömmer hen om?
I det
surrealistiska måleriet bröt de fri från den traditionelle avbildningen av
landskapet. Det var inte längre viktigt att man skulle känna igen en plats att
färgerna skulle stämma. Denna målning av Joan Miró ser ganska abstrakt ut, men
det är ett landskap. Den inre värden var viktigare.
Under lektionen tittade vi även på hur landskapet tar uttryck i dag. Här under ser vi två exempel från svensk samtidskonst.









Inga kommentarer:
Skicka en kommentar